En términos actuales, la ''tekhne'' de Platón y Aristóteles sería la ''tecnología'', más que la ''técnica'', con un agregado de rasgos morales que hoy se han perdido. Hay que tener en cuenta, sin embargo, que las acepciones filosóficas son más [[Saber#Prescripción|prescriptivas]] que [[Saber#Descripción|descriptivas]] del uso cotidiano de un concepto. Según Serafina Cuomo, quien analiza cuidadosamente el contexto en que el término alcanzó relevancia y generó debate:
:''In conclusion, the answer to the question «What is techne?», even limited to classical Greece, especially Athens, to a specific period and to the case of medicine, ought probably to be «It depends on whom you ask». There was more than one vantage point on the question of techne, and there was competition: within individual technai, in order to distinguish good and bad practitioners; in the epistemic arena, for what form of knowledge could subsume and dominate others. There were attempts on several sides to appropriate and control competing forms of knowledge (and what better form of appropriation than definition?). These attempts mirrored the fact that in the political arena there was competition for whose voice should be heard and what the best form of government was. Thus, in order fully to undestand understand both epistemological and political debates in classical Greece, we must recognize its interconnectedness. In the political arena, techne provided both a direc and an indirect referent. Directly, there were technicians in the assembly, there were technicians in the city, there were technicians in the army and specially the navy —technicians were present at the trials of philosophers and could help to bring them down; technicians could save your life, attempt an explanation of why their cure worked, and present themselves as models of virtue. Indirectly, the tensions inherent in the debate about techne were inscribed in myths, from the more recent parables put in Protagoras' mouth by Plato to the archetypal stories of Prometheus and Hephaestus. Like these figures, techne and technicians were symbols of change and mobility, of forces which, like the fire associated with both, were difficult to control and subordinate, but also, inescapably, necessary for the survival of human civilization.'' (Cuomo, p. 40.)
===Fuentes===
:''Enframing is the summons which enjoins us and cannot be ignored, that constrains us to «reveal the real, in the mode of ordering, as standing-reserve». Enframing is the manner in which the real is revealed by us such that modern technological activity is something which resembles what we now understand as modern technology.''
Heidegger consideraría, entonces, que la tecnología no es un modo de ordenar el mundo de acuerdo con los deseos humanos, sino una revelación no racional sobre el orden que las cosas realmente tienen. Como las actividades tecnológicas modifican tanto la forma como las relaciones entre las cosas, el término podría interpretarse —aunque no es evidente que sea correcto hacerlo— como la revelación por intervención humana de lo que en la naturaleza está en estado potencial. Esto está muy lejos de la visión práctica de las tecnologías que tienen antropólogos como [[Los orígenes de la civilización|Vere Gordon Child]]. El historiador estadounidense de las tecnologías [https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_P._Hughes Thomas P. Hughes] tiene una opinión muy diferente, considerando que el "encuadramiento" corresponde a considerar que el mundo es un recurso usado mediante las tecnologías ([[Thomas&Buch AAA]], p. 106). Clive Lawson[http://www.csog.group.cam.ac.uk/iacr/papers/LawsonC.pdf.pagespeed.ce.QBF670c1XG.pdf] señala que Heidegger enfatiza la manera en que las actividades tecnológicas fomentan la visión de que el mundo es un recurso de libre uso por las personas, valoración que tiende a abarcar también a las personas que quedan así convertidas en meros medios para obtener fines no explicitadosy usualmente egoístas.
===Fuentes===
* [[Evolución tecnológica situada]].
* [[Tecnología]].
 
==Algunos escritos que citan este artículo==
* Garcés Giraldo, Luis Fernando (estudiante del Doctorado en Filosofía) & Giraldo Zuluaga (Dr. en Filosofía); ''[http://www.redalyc.org/html/1942/194225730015/ La téchne como modo de saber en la investigación con animales]''; Universidad Pontificia Bolivariana; Antioquía (Colombia); 2012. En Revista Virtual de la Universidad Católica del Norte, Nº 38; Febrero-Mayo 2013; pp. 195-205.
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Filosofía de la tecnología

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